Kamyonet Koltuk İlavesi
Panelvan araçlara koltuk ekleme projesi, mevcut bir kamyonetin (N1 sınıfı panelvanın) minibüse veya daha fazla yolcu taşıyabilecek bir araca dönüştürülmesi amacıyla yapılan bir tadilat işlemidir. Bu işlem, araç artık işlevini yitirdiğinde veya minibüs olarak satılmak istendiğinde tercih edilir.
Araç dönüşüm süreci belirli aşamalardan oluşur ve TSE onaylı bir proje hazırlanarak resmi olarak ruhsata işlenmesi gerekmektedir. Yapılan tadilatın 30 gün içerisinde ruhsata işletilmesi zorunludur. Aksi takdirde, trafik cezası uygulanabilir.
Panelvan Araçlara Koltuk Ekleme Süreci
1. Koltuk Sayısının Belirlenmesi
- Araca kaç adet koltuk eklenebileceği belirlenmelidir.
- Seçilen koltukların TSE onaylı olması gerekir.
2. Mühendislik Bürosuna Başvuru
- Aracın mevcut durumu değerlendirilerek yetkili bir makine mühendisi tarafından proje çizilir.
- Tadilatın ruhsata işlenebilmesi için TSE onayı alınmalıdır.
3. TÜV-TÜRK Araç Tadilat Muayenesi
- Proje tamamlandıktan sonra TÜV-TÜRK araç muayene istasyonundan randevu alınarak araç muayeneye götürülür.
- Muayene sırasında eklenen koltuklar, camlar ve diğer modifikasyonlar kontrol edilir.
4. Noter Ruhsat İşlemleri
- Araç muayenesi tamamlandıktan sonra, notere başvurularak aracın yeni durumu ruhsata işlenir.
5. Vergi Dairesi İşlemleri
- Aracın maliye kaydı güncellenerek vergi farkı hesaplanır.
- Eğer araç 5 yaşını doldurmuşsa ÖTV ödenmez, ancak 5 yaşından küçükse %11 ÖTV farkı ödenmelidir.
Koltuk Eklenebilen Panelvan Araçlar
Renault Kangoo (2 Kişilik Model)
- 4+1 koltuklu, yandan camlı çift sıra koltuklu bir kamyonete dönüştürülebilir.
- Proje çizildikten sonra TÜV-TÜRK muayenesine girilir ve noter onayı ile ruhsata işlenir.
- Vergi dairesine başvurularak araç maliye kaydı güncellenir.
Fiat Doblo (2 Kişilik Model)
- 3 kişilik ek koltuk montajı yapılarak 4+1 koltuklu araca çevrilebilir.
- Tadilat muayenesi sonrası ruhsat değişikliği yapılmalıdır.
Panelvan Kamyonet Otomobile Çevrilebilir mi?
Fabrikadan N1 sınıfı kamyonet olarak çıkan araçlar, gerekli tadilatlarla M1 sınıfı otomobile dönüştürülebilir.
Örnek olarak:
- Opel Corsa Van (2 kişilik model), arka kısmına 2 ek koltuk ve yan camlar eklenerek M1 sınıfı otomobil olabilir.
- Ford Fiesta Van (2 kişilik kamyonet modeli), 2 ek koltuk ve yan camlarla yandan camlı çift sıra koltuklu BB Van kamyonet olarak kullanılabilir. Ancak otomobil sınıfına geçmez.
Dönüşüm işlemi için:
- Yetkili bir mühendislik bürosuna başvurulmalıdır.
- Araç tip onay belgesine uygun olmalıdır.
- TÜV-TÜRK araç tadilat muayenesine girmelidir.
- Noterde ruhsat değişimi yapılmalıdır.
- Vergi dairesinde araç sınıf değişikliği tamamlanmalıdır.
Kamyoneti Otomobile Çevirmenin Avantajları
- Muayene süresi değişir: Kamyonetler her yıl muayene edilirken, otomobiller iki yılda bir muayeneye girer.
- Trafik sigortası maliyeti düşer: Otomobil sınıfına geçen araçların sigorta ücretleri %50 daha düşük olabilir.
- Hız limitleri artar: N1 sınıfı panelvanların hız sınırları, M1 sınıfı otomobillere göre daha düşük olduğu için hız limitleri yükseltilir.
Önemli Hususlar
- Araç 5 yaşını doldurmadan yapılan koltuk ekleme işlemlerinde %11 ÖTV farkı çıkmaktadır.
- Tadilat sonrası tüm işlemler 30 gün içinde ruhsata işletilmelidir.
- Tip onay belgesi uygun değilse, proje onaylanmaz ve tadilat yapılamaz.
- 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 32. maddesi gereğince araçtaki değişikliklerin resmi kayıtlara işlenmesi zorunludur.
Tadilat işlemleri eksiksiz ve zamanında yapıldığında, panelvan araçların daha geniş bir kullanım alanına sahip olması sağlanabilir.